onsdag 25. januar 2012

knekkebrød er godt:)

ja,nå er det lenge siden jeg har skrevet noe i bloggen..må skjerpings til her..for jeg liker jo å oppdatere jevnlig...har bare ikke blitt prioritert i det siste...
men det jeg vil skrive om nå er den nye knekkebrød-oppskriften min. lagde en ny variant av knekkebrød-oppskriften..og det ble godt og sunt og med mindre kalorier enn de jeg har pleid å lage...og når jeg først skriver om knekkebrødene, hva er mer naturlig enn at jeg deler oppskriften med dere, da?
her kommer oppskriften:
HEGE'S KNEKKEBRØD

  • 124 gram Linfrø, tørkede(KAN JO RUNDE AV TIL 125G,DA)
  • 50 gram Havregryn lettkokte/store
  • 100 gram Solsikkekjerner
  • 50 gram Sesamfrø
  • 50 gram Kruskakli
  • 50 gram sammalt rug,grov
  • 15 gram Sukrin (kunstig søtstoff)
  • 5 dl Vann
    Alt blandes sammen og la det stå og svelle en liten stund. kle 2 stekeplater med bakepapir og fordel deigen på de to platene..smør det utover med en slikkepott eller lignende..viktig at det blir jevnt smurt utover slik at knekkebrødene blir jevnt over tynne..
    stek de på 175grader. sett inn 1.platen og la den stå i ovnen i ca 10-15min før du tar platen ut og deler opp i knekkebrød med en pizzaskjærer. del hver plate i 16knekkebrød.sett platen inn i ovnen og stek videre i ca 15-20min...når de er ferdige,og har avkjølt de litt så ta de av bakepapiret og del de i knekkebrød. avkjøl de videre på rist..gjør det samme med neste plate..
  • om knekkebrødene blir tykke,kan de med fordel legges på rist og tørkes i ovnen på 100grader med døren halvveis oppe en stund...men man kjenner fort om de er sprø eller ei når de er avkjølt.
    jeg trengte ikke tørke mine hvertfall..
    knekkebrødene oppbevares enten i fryser eller i en tett bok..kakeboks(metall er det beste)jeg,for min del synes at det er greiest å oppbevare de i fryser..for da tar jeg bare frem de jeg trenger,og de tines på 0,0...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar